Η μετάβαση από το Δημοτικό Σχολείο στο Γυμνάσιο

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι μια διαδικασία, που περιλαμβάνει όλα όσα συνεπάγεται μια αλλαγή, μια μετάβαση. Οι πιο εμφανείς αλλαγές συνίστανται στο:

  • χάσιμο κάποιων φίλων, νέες γνωριμίες,
  • περισσότερους εκπαιδευτικούς,
  • το να γίνεται κάποιος ο μικρότερος ενώ ήταν ο μεγαλύτερος στο Δημοτικό,
  • διαφορετικές διδακτικές προσεγγίσεις και πιο απαιτητική εργασία στο σπίτι.

Από πρόσφατη έρευνα των συναδέλφων του Δρ. κ. Νίκου Αναστασάτου και της Λίνας Κεχαγιά σε Γυμνάσιο της Καλλιθέας προκύπτουν τα εξής: Οι αγωνίες των μαθητών περιστρέφονται γύρω από πέντε κύρια ζητήματα:

  • το μέγεθος και την πιο σύνθετη οργάνωση του νέου Σχολείου,
  • τους νέους τύπους πειθαρχίας (κανονισμούς λειτουργίας),
  • τις νέες απαιτήσεις για δουλειά, τα
  • την πιθανότητα να γίνει ένας μαθητής αντικείμενο άσκησης βίας (φόβος των μεγαλυτέρων)
  • Επίσης αρκετοί μαθητές δηλώνουν ότι στην αρχή δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα νέα μαθήματα.

 

Η αντιμετώπιση αυτών των αγωνιών μπορεί να γίνει με τη βοήθεια και τη δική μας αλλά και τη δική σας. Τι τους λέμε;

Χάνουμε κάποιους φίλους στο Γυμνάσιο βρίσκουμε νέους. Περισσότεροι εκπαιδευτικοί σημαίνει ότι μπορείς να παίρνεις περισσότερα στοιχεία τόσο από την προσωπικότητα όσο και από τις γνώσεις του καθενός Καθηγητή (εξειδίκευση). Φέτος οι Καθηγητές της Α΄ Γυμνασίου είναι έμπειροι, με όρεξη για δουλειά αλλά και με κατανόηση. Οι κανονισμοί λειτουργίας του Σχολείου έχουν γίνει κυρίως για να προσφέρουν ασφάλεια σε όλους μας και απρόσκοπτη λειτουργία της Ψυχοπαιδαγωγικής αποστολής του Σχολείου. Δεν έγιναν για να καταπιέζουν τους μαθητές. Το πρώτο δίμηνο με τρίμηνο είναι περίοδος προσαρμογής. Σ? αυτό τα παιδιά θέλουν μία μικρή καθοδήγηση από τους γονείς τους.

      Χρειάζεται να οργανωθεί ο τρόπος μελέτης των παιδιών σύμφωνα με τα νέα δεδομένα. Σήμερα σας έχει δοθεί ένα βοηθητικό φυλλάδιο (που είχα ετοιμάσει κατά τη διάρκεια της προηγούμενης θητείας μου στο Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων) με τίτλο: «Η μελέτη μας». Βοηθός των μαθητών αλλά και των γονέων είναι οι εξαίρετοι συνάδελφοι Εκπαιδευτικοί του Σχολείου μας. Ιδιαίτερα ο Υπεύθυνος του κάθε τμήματος που είναι και σύμβουλός τους τρόπον τινά. Αν όμως τόσο οι μαθητές όσο και οι γονείς δεν μένουν ικανοποιημένοι και οι υπόλοιποι Καθηγητές, ο Διευθυντής και οι 2 Υποδιευθυντές είναι στη διάθεσή τους.       

 Οι γονείς μπροστά στην αλλαγή του Σχολείου τι μπορούν να κάνουν:

  • Οι γονείς χρειάζεται να είναι δίπλα στα παιδιά τους με τρόπους που θα βοηθήσουν τα ίδια να ξεδιπλώσουν τις δυνατότητες τους. Οι υπερεμπλοκή στη μελέτη τους όπως και η πλήρης αποστασιοποίησή των γονιών από τα ζητήματα του Σχολείου είναι τα δύο άκρα.
  • Αν διαβάζουμε συνέχεια μαζί τους αν δεν τους αφήνουμε πρωτοβουλίες δεν τους βοηθούμε να ωριμάσουν.
  • Προσοχή γιατί κάποιες φορές οι γονείς έχουμε αυξημένες προσδοκίες. Μερικές φορές χωρίς να το καταλαβαίνουμε θέλουμε οι μικροί μας πρίγκιπες και πριγκίπισσες να πραγματοποιήσουν τα ανεκπλήρωτα δικά μας όνειρα. Τα παιδιά μας δεν είναι η συνέχειά μας. Πρέπει να τους αφήσουμε να δημιουργήσουν το δικό τους σχέδιο ζωής (Adler).
  • Να καταλάβουμε ότι στις εξωσχολικές δραστηριότητες χρειάζεται μέτρο αφού οι πολλές υποχρεώσεις πιέζουν σωματικά και ψυχολογικά τους μαθητές.
  • Καλό είναι να τους μάθουμε να χαίρονται το Σχολείο μακριά από φόβους και άγχη (π.χ. βαθμοθηρία, ανταγωνισμός, αποτυχία). Και εμείς οι γονείς να μην «κολλάμε», να μην επιμένουμε μόνο στους βαθμούς. Η ποιότητα της μάθησης, το αίσθημα της ευεξίας που νιώθει ο έφηβος μας και η ομαλή σωματική, ψυχική και κοινωνική εξέλιξη του παιδιού μας είναι  πιο σημαντικά.
  • Είναι πολύ σημαντικό κυρίως οι γονείς να τα ενθαρρύνουμε και να τονώνουμε την αυτοπεποίθησή τους. Να τους δίνουμε την αίσθηση ότι αξίζουν και ότι μπορούν να βάλουν στόχους και να τα καταφέρουν.
  • Οι πετυχημένοι γονείς δημιουργούν ένα περιβάλλον φιλικό προς τα λάθη. Αξιοποιούν τα λάθη και τις αποτυχίες των παιδιών τους, γιατί έτσι μέσα από τις αμέτρητες εμπειρίες επιτυχιών και αποτυχιών στη ζωή τους, θα χτίσουν την αυτοεκτίμηση και την υπευθυνότητα. 
  • Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί οφείλουμε όχι μόνο να μιλάμε αλλά και να ακούμε προσεκτικά τους εφήβους μας. Να δώσουμε τη δυνατότητα να μας εκφράσουν και δύσκολα συναισθήματα όπως ο θυμός, η θλίψη, η αποτυχία, η αίσθηση της αδικίας. Έτσι έχουμε την ευκαιρία να τους προσφέρουμε πολύ σημαντικά μαθήματα ζωής.
  • Ζούμε σε μία εποχή δύσκολη (οικονομικά και κοινωνικά). Τα παιδιά επηρεάζονται από αυτά που βιώνουμε και όχι από αυτό που λέμε. Αν βλέπουν ότι παρ? όλες τις δυσκολίες γύρω μας αντλούμε χαρά και ικανοποίηση από τη ζωή μας, τη σχέση μας με τον/την σύζυγό μας και είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον το ίδιο νιώθουν και αυτά και είναι πιο ανθεκτικά σε ψυχολογικές πιέσεις.
  • Το σύνθημά μας: Μην ανησυχείτε όλα θα πάνε καλά. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα είμαστε οι αερόσακοι πάνω στους οποίους θα προσκρούουν οι αγωνίες τους.
  • Εκείνο που κυρίως πρέπει να μάθουν σ? αυτή την ηλικία οι μαθητές είναι η έννοια της ευθύνης και να εθιστούν σε ένα πρόγραμμα μελέτης (βλ. φυλλάδιο).
  • Προσοχή στη σχέση του ζευγαριού. Προβλήματα και διαφωνίες υπάρχουν αλλά εκείνο που δεν μπορεί να αντέξει ο έφηβος είναι να τον καταστήσετε οι γονείς δικαστή ή ψυχολόγο στη σχέση σας με τον/την σύζυγο. Ο έφηβος  έχει τα δικά του προβλήματα να λύσει (σχηματισμός της ταυτότητας του, σχέση με συνομηλίκους, σχέση με μεγαλυτέρους κ.α.) δεν χρειάζεται να του φορτώνουμε και τα δικά μας οι γονείς.
  • Να προσέχουμε όχι μόνο τη διατροφή όχι μόνο την επίδοση στο Σχολείο αλλά και την ψυχική υγεία των παιδιών μας, αν θέλουμε να γίνουν ευτυχισμένοι και πετυχημένοι ενήλικες.
  • Προσοχή στο διαδίκτυο και στις πολλές ώρες στον Η/Υ. Οι νέοι μας κινδυνεύουν τόσο από το περιεχόμενο του Διαδικτύου όσο και από τον εθισμό στον Υπολογιστή και το Διαδίκτυο. Ο Μπιλ Γκέιτς, ο ιδιοκτήτης της Microsoft άφηνε μόνο 2 ώρες τα παιδιά του την εβδομάδα στον προσωπικό τους υπολογιστή (Εθισμός-εξάρτηση). Για περισσότερα για την ασφαλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο επισκεφθείτε τον ιστότοπο: Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου www.saferinterntet.gr. Επίσης προσοχή και στις υπερβολές στα κάθε είδους ηλεκτρονικά (Παιχνιδομηχανές, Τηλεόραση κ.α).
  • Οι γονείς θα δείχνουμε πολλή αγάπη, κατανόηση αλλά θα θέτουμε και τα όρια. Έφηβος χωρίς αγάπη είναι εξαιρετικά δυστυχής. Αλλά και χωρίς όρια και κανόνες είναι τραίνο χωρίς γραμμές. Οι ώρες επιστροφής στο σπίτι, ο τρόπος που διαθέτει το χρόνο του ο μαθητής της Α΄ Γυμνασίου είναι ευθύνη κυρίως των γονέων. Για να γίνουν ευτυχισμένοι και ισορροπημένοι νέοι χρειάζονται 50% αγάπη και 50% όρια από τους γονείς τους.
  • Για σας τους γονείς η Α΄ Γυμνασίου σηματοδοτεί την έναρξη της εφηβείας των παιδιών μας. Καλώς ήρθες εφηβεία καλή υπομονή και υπομονές αλλά καλώς ήρθαν και οι πολλές ευκαιρίες για μία νέα διαφορετική σχέση με το παιδί μας.

 

 

Για την καλύτερη συνεργασία Γονέων Σχολείου

Οι Γονείς παρακαλούνται:

  • Να δηλώσουν τα τηλέφωνα (σταθερό οικίας-εργασίας, κινητό) στα οποία μπορούν να τους ειδοποιήσει σε κάποιο έκτακτο γεγονός το Σχολείο. Επίσης σε περίπτωση αλλαγής διεύθυνσης να ενημερώνουν το Σχολείο.
  • Να επισκέπτονται τακτικά το Σχολείο, να ενημερώνονται για την επίδοση, τη διαγωγή και τις απουσίες του παιδιού τους.
  • Να συνεργάζονται με τον Υπεύθυνο της τάξης του παιδιού τους και να ενημερώνουν για ότι σοβαρό συμβαίνει στο παιδί τους.
  • Να φροντίζουν η εμφάνιση των παιδιών τους στο Σχολείο να είναι η αρμόζουσα.
  • Να φροντίζουν όταν απουσιάζουν τα παιδιά τους να δικαιολογούν τις απουσίες τους εντός της προθεσμίας (των 10 ημερών). Η φοίτηση στο Γυμνάσιο είναι υποχρεωτική. Υπάρχει στην ιστοσελίδα του Σχολείου έγγραφο για τις απουσίες και το όριο για την επαρκή ή μη φοίτηση το οποίο έχει διανεμηθεί στους μαθητές. Όταν προσκομίζεται δικαιολογητικό από Ιατρό θα πρέπει να συνοδεύεται από αίτηση γονέα.
  • Να φροντίσουν εγκαίρως να προσκομίζουν τα Δελτία Υγείας των μαθητών καθώς και να ενημερώνουν για θέματα υγείας.
  • Το κινητό τηλέφωνο απαγορεύεται στο Σχολείο.
  • Επίσης απαγορεύεται αυστηρώς το Κάπνισμα.
  • Οι μαθητές πρέπει να προσέρχονται εγκαίρως στο Σχολείο.
  • Τις ενδιάμεσες ώρες οι μαθητές δεν επιτρέπεται  να εισέρχονται και να αποχωρούν χωρίς τη συνοδεία ή την άδεια των γονέων τους.

ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΠΡΟΟΔΟ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ

Ο  Διευθυντής

Δρ. Στ. Κουμαρόπουλος

Copyright 2011 Η μετάβαση από το Δημοτικό Σχολείο στο Γυμνάσιο. Συντήρηση Ιστοσελίδας (Αdmin): 6ο Γυμνάσιο Νέας Σμύρνης
Templates Joomla 1.7 by Wordpress themes free