Home | Ανακοινώσεις | Θεατρική Ομάδα | Προγράμματα | Σχολείο | Photoindex | Περιεχόμενα

 

 

 

 

Πρόγραμμα Αγωγής Καταναλωτή                                                   Απολογισμός Comenius

Ενημέρωση του Καταναλωτή

"Use your senses and be sensible"

 

 
 

  

    Φέτος ( 2004-2005) το σχολείο μας, στα πλαίσια των εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων συμμετείχε σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα Socrates Comenius 1 με θέμα την Αγωγή του Καταναλωτή με τον τίτλο ‘Use your senses and be sensible’. Το πρόγραμμα αυτό στόχο του έχει να ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ ομάδων μαθητών και καθηγητών από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες.  Σχολεία με τα οποία συνεργαζόμαστε:

-Kolari Comprehensive school,Λαπωνία,Φινλανδία

-Ted Konya Koleji,Ικόνιο,Τουρκία

-Instituto Compresivo E.De Amicis,Σικελία,Ιταλία 

    Η εμπλοκή μας σε ένα τέτοιο πρόγραμμα απαιτεί δουλειά αλλά έχει και πολλά πλεονεκτήματα. Η συνεργασία αυτή με σχολεία από άλλες χώρες μας βοηθά να γνωρίσουμε τα διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα και τις διδακτικές μεθόδους. Παράλληλα προσφέρει στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να γνωρίσουν ο ένας τη χώρα του άλλου, να διερευνήσουν τις διάφορες πολιτισμικές παραμέτρους και τους τρόπους σκέψης και ζωής και να κατανοήσουν και να εκτιμήσουν αυτή τη διαφορετικότητα. 

    Και τα τέσσερα συνεργαζόμενα σχολεία αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με θέματα  αγωγής του καταναλωτή. Σκοπός του προγράμματος ήταν 1) να μάθουμε εμείς οι μαθητές να καταναλώνουμε τις κατάλληλες τροφές έτσι ώστε να διασφαλίζεται η σωστή διατροφή αλλά και η καλή μας υγεία και 2) να ενημερωθούμε για τα δικαιώματα μας ως καταναλωτές έτσι ώστε να έχουμε στο μέλλον μια πιο υπεύθυνη καταναλωτική συμπεριφορά για να προστατεύουμε την υγεία μας, το περιβάλλον και να αναβαθμίζεται έτσι η ποιότητα της ζωής όλων μας.

    Στο  πρόγραμμα φέτος συμμετείχαν 40 μαθητές οι οποίοι πήραν μέρος σε διάφορες δραστηριότητες χωρισμένοι σε μικρότερες υποομάδες. Στην παιδαγωγική ομάδα συμμετείχαν 7 καθηγητές μαζί με την κ.Γεωργίου. Ήταν η κ.Βραχάτη, ο κ.Δάλλας, ο κ.Κυριάκης, η κ.Μαστοράκη, η κ.Τσίγκα .Το συντονισμό είχε η κ.Σοφού. Εδώ πρέπει να ευχαριστήσουμε την κ.Μάνη που μας βοήθησε πολύ στην εφαρμογή των ερωτηματολογίων. 

Συνάντηση στην Αθήνα από 22 έως 26/11/04

    Η συνεργασία μας με τα άλλα σχολεία ουσιαστικά είχε αρχίσει  από την προηγούμενη σχολική χρονιά ,τυπικά όμως άρχισε με την επίσκεψη των καθηγητών στην Αθήνα.

    Τρεις καθηγήτριες από την Φινλανδία, δύο από ήταν Ιταλία και τρεις από την Τουρκία ήρθαν στην Αθήνα από τις 22 μέχρι τις 26 Νοεμβρίου. ΟΙ περισσότερες ήταν καθηγήτριες αγγλικών, μία των καλλιτεχνικών και μια ειδικής αγωγής. Οι καθηγήτριες συναντήθηκαν με την παιδαγωγική ομάδα του σχολείου μας, ξεναγήθηκαν στο σχολείο και ενημερώθηκαν για το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας.  Στη συνέχεια εργάστηκαν πάνω στον προγραμματισμό των εργασιών που θα έπρεπε να γίνουν σε κάθε σχολείο με τους μαθητές πάνω στην αγωγή του καταναλωτή.  Οι καθηγήτριες είχαν επίσης την ευκαιρία να μπουν σε τάξεις και να παρακολουθήσουν μαθήματα. Η καθηγήτρια των καλλιτεχνικών παρακολούθησε το μάθημα  του κυρίου Μαργαρίτη ενώ οι υπόλοιπες παρακολούθησαν το μάθημα του κυρίου Κυριάκη στο τμήμα μας το Β1. Αφού γνωριστήκαμε και συζητήσαμε για λίγο στα Αγγλικά, οι καθηγήτριες από την Τουρκία μας πρότειναν να μας ψυχαγωγήσουν με ένα παιχνίδι καθώς και με μερικά αγγλικά τραγούδια. Η μέθοδος τους να επικοινωνήσουν μαζί μας ήταν αρκετά εντυπωσιακή και προκάλεσε το ενδιαφέρον μας. Από τις φωτογραφίες φαίνεται ότι περάσαμε καλά.

    Οι καθηγήτριες  επίσης κατά τη διάρκεια της επίσκεψης τους στην Αθήνα επισκέφθηκαν και ξεναγήθηκαν στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο στο τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας. Επισκέφθηκαν επίσης την Επίδαυρο και το Ναύπλιο, αλλά και την Ακρόπολη και το εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. 

    Την τελευταία μέρα έγινε ένα αποχαιρετιστήριο γεύμα στο σχολείο όπου μαζί με τα ελληνικά  υπήρχαν και φαγητά από την Φινλανδία, την Ιταλία και την Τουρκία που είχαν ετοιμάσει οι φιλοξενούμενοι. Όλοι έφυγαν ευχαριστημένοι από την ελληνική φιλοξενία. 

    Κατά τη συνάντηση στην Αθήνα καθορίστηκαν οι δραστηριότητες των ομάδων  Comenius .

   Το δικό μας σχολείο αποφάσισε να πληροφορήσει τα άλλα σχολεία για τη μεσογειακή δίαιτα  η οποία σχετίζεται με την αρχαία ελληνική διατροφή. Αυτά ήταν θέματα τα οποία είχαμε μελετήσει την προηγούμενη σχολική χρονιά στο πρόγραμμα «’Έφηβος καταναλωτής και διατροφή». Έτσι η μεταφραστική μας ομάδα ανέλαβε δράση. Μετέφρασε τα κείμενα στα Αγγλικά.

    Παράλληλα θα ασχολούμασταν με παραδοσιακές συνταγές και τα συστατικά τους και θα τις στέλναμε στα άλλα σχολεία. Καταλήξαμε σε δύο διαφορετικά είδη  πίτας, μια σπανακόπιτα και μια τυρόπιτα από τη Μάνη και αποφασίσαμε να μαγειρέψουμε. Επειδή δεν έχουμε τη δυνατότητα να μαγειρεύουμε στο σχολείο, αποφασίσαμε- έξι μαθητές και δύο καθηγήτριες- να συγκεντρωθούμε σ ’ένα σπίτι για να φτιάξουμε μια τυρόπιτα και μια σπανακόπιτα.  Αυτά που διαθέταμε ,τουλάχιστον εμείς οι μαθητές, ήταν λίγες γνώσεις αλλά πολλή όρεξη και κέφι. Είχαμε φροντίσει να ρωτήσουμε τις γιαγιάδες μας και τις μητέρες μας για το πώς γίνεται το φύλλο. Θέλαμε οι πίτες να παρασκευαστούν όσο πιο παραδοσιακά γίνεται. 

    Η διαδικασία ήταν περιπετειώδης και διασκεδαστική. Κάναμε πράγματα που ούτε κι εμείς πιστεύαμε ότι θα μπορούσαμε και μας δόθηκε η ευκαιρία να ξεφύγουμε για λίγο από την καθημερινότητα. Συγχρόνως ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία, γιατί δεν ήταν τόσο συνηθισμένο, για μας, να μαγειρεύουμε με τους καθηγητές μας. Τα αποτελέσματα ήταν ‘’γευστικά’’ και δε θα ξεχάσουμε ποτέ την αγωνία μας για το τι θα προέκυπτε από αυτή την ομαδική δουλειά αλλά και  την ικανοποίησή μας για τις πίτες που δοκιμάσαμε στη συνέχεια. …και μερικοί που βιάστηκαν να δηλώσουν ότι δεν τους αρέσει η σπανακόπιτα ή η τυρόπιτα τελικά άλλαξαν γνώμη όταν δοκίμασαν αυτές που είχαν φτιάξει με τα χεράκια τους.  

Αυτές οι παραδοσιακές συνταγές αλλά και η ξεχωριστή μας εμπειρία καταγράφηκε σε τεύχος μεταφράστηκε στα Αγγλικά και δόθηκε στα συνεργαζόμενα σχολεία.

    H επόμενη δραστηριότητα ήταν η διεξαγωγή έρευνας.  Το  σχολείο  μας ετοίμασε δύο ερωτηματολόγια. Το ένα (φτιαγμένο από τους μαθητές) αφορούσε στις διατροφικές συνήθειες τους, ενώ το δεύτερο (φτιαγμένο σε συνεργασία με την ‘ΕΚΠΟΙΖΩ’ ) αφορούσε στην ενημέρωση των μαθητών πάνω στα δικαιώματα του καταναλωτή .Το σχολείο μας πρότεινε  και τα δύο αυτά ερωτηματολόγια  να εφαρμοστούν σε όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία και μετά να γίνει σύγκριση των αποτελεσμάτων.

    Επειδή έχει αποδειχθεί ότι η Μεσογειακή διατροφή βοηθά στη δημιουργία ισχυρού ανοσοποιητικού συστήματος, στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων, της παχυσαρκίας και έχει γενικότερα ευεργετική επίδραση στην υγεία, θέλαμε να δούμε αν οι συμμαθητές μας τρέφονται σύμφωνα με το πρότυπο αυτό. Έτσι, απευθυνθήκαμε σε 50 αγόρια και 50 κορίτσια ηλικίας 12 – 15 χρόνων τα οποία απάντησαν στο ερωτηματολόγιο της μεσογειακής διατροφής που φτιάξαμε. Θέλαμε να δούμε κατά πόσο τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται ανάλογα με το φύλο. Ιδού μερικά από τα αποτελέσματα! Τα αγόρια παίρνουν πάντα πρωινό ενώ  αρκετά κορίτσια το αποφεύγουν. Αντίθετα τα κορίτσια είναι αυτά που τρώνε περισσότερα λαχανικά από τα αγόρια. Αγόρια και κορίτσια σε μεγάλο ποσοστό τρώνε όσπρια μια φορά τη βδομάδα ενώ πολλοί είναι αυτοί που τα προτιμούν μια φορά στις 15 μέρες. Τουλάχιστον μια φορά τη βδομάδα καταναλώνουν πρόχειρο φαγητό και περισσότερο τα αγόρια και δυστυχώς ελάχιστοι είναι αυτοί που δεν το προτιμούν.

    Δε θέλουμε να σας κουράσουμε περισσότερο με ανάλυση αποτελεσμάτων, άλλωστε η επεξεργασία τους θα γίνει την επόμενη σχολική χρονιά οπότε θα έχουμε και τα αποτελέσματα από τα άλλα σχολεία για να γίνει σύγκριση.

    Με  το δεύτερο ερωτηματολόγιο προσπαθήσαμε να διερευνήσουμε πόσο ενημερωμένοι είναι οι μαθητές πάνω στα  δικαιώματα  τους ως νεαροί καταναλωτές. Πέρα από τα επιμέρους αποτελέσματα ενδιαφέρον έχει να επισημάνουμε ότι οι μαθητές της δευτέρας τάξης ήταν πιο ενημερωμένοι πάνω σε θέματα κατανάλωσης και δικαιωμάτων του καταναλωτή από τα παιδιά της Α΄ τάξης κι αυτό γιατί στη Β τάξη υπάρχει σχετικό κεφάλαιο στο μάθημα της οικιακής Οικονομίας.

    Τα αποτελέσματα αυτά δόθηκαν στα άλλα σχολεία και περιμένουμε τα δικά τους.

    Τελειώνοντας θέλουμε να πούμε ότι σκοπός μας είναι να έρθουμε σε επαφή με τους μαθητές των ξένων σχολείων με αλληλογραφία. Συναντήσαμε δυσκολίες στο να αλληλογραφήσουμε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Θα προσπαθήσουμε ξανά χρησιμοποιώντας το κλασικό ταχυδρομείο γιατί πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό να γνωρίσουμε συνομηλίκους μας από άλλες χώρες.      

  

 

 

Home | Ανακοινώσεις | Θεατρική Ομάδα | Προγράμματα | Σχολείο | Photoindex | Περιεχόμενα