Home | Ανακοινώσεις | Θεατρική Ομάδα | Προγράμματα | Σχολείο | Photoindex | Περιεχόμενα

 

 

 

 

 

COMENIUS 1                                                               Πρόγραμμα Αγωγής Καταναλωτή

Ενημέρωση του Καταναλωτή

"Use your senses and be sensible"

 

Απολογισμός

 
 
 

  

    Οι βασικοί στόχοι του σχεδίου όταν άρχισε η συνεργασία με τα εταιρικά σχολεία ήταν:

  • να γίνει κατανοητό πόσο αληθινή ήταν η ρήση του Σωκράτη "υπάρχει  μόνο ένα καλό, η γνώση, και ένα  κακό, η άγνοια".

  • να ανοίξει στους μαθητές ένα παράθυρο  προς τον πολιτισμό άλλων χωρών δηλ. να εμφυσήσει την ιδέα της από κοινού ανάληψης ευθυνών για την καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας.

  • να τους κάνει  ικανούς να ανταπεξέρχονται σε καθημερινά θέματα της ζωής.

  • να καλλιεργήσει την ιδέα της από κοινού ανάληψης ευθυνών.

  • να τους ευαισθητοποιήσει πάνω σε θέματα κατανάλωσης.

  • να τους γνωρίσει τα  δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν ως υπεύθυνοι καταναλωτές.

  • να τους οδηγήσει να εφαρμόζουν στην καθημερινή τους ζωή τις γνώσεις που θα αποκτήσουν κατά τη διάρκεια του σχεδίου.

  • να μάθουν τις βασικές ομάδες τροφών, τα συστατικά τους, βιταμίνες μεταλλικά άλατα κλπ. έτσι ώστε να τροφοδοτούν τον οργανισμό τους με την  ενέργεια και τα στοιχεία που απαιτούνται για την ανάπτυξη των εφήβων.

  • να έχουν σωστή γνώση των στοιχείων της υγιεινής διατροφής.

  • να μάθουν να χρησιμοποιούν   τις αισθήσεις τους (όσφρηση, γεύση, όραση, ακοή )σε όλη τη διάρκεια του σχεδίου όπως π.χ. για να επιλέξουν τις υγιεινές, εύγευστες και ισορροπημένες τροφές.

  • να μάθουν να εκπονούν εργασίες και να ενημερώνουν μέσα από αυτές τους ανθρώπους που είναι γύρω τους όπως:γονείς, συγγενείς, συνομηλίκους, άλλα σχολεία.

  • να ενθαρρυνθούν στη χρήση των νέων τεχνολογιών και των ξένων γλωσσών.

 

   Οι κύριες δραστηριότητες και τα τελικά προϊόντα του σχεδίου. Ο αντίκτυπος του σχεδίου  στους συμμετέχοντες μαθητές, καθηγητές και  ιδρύματα.

    Όλα τα συνεργαζόμενα  σχολεία εργάστηκαν πάνω  στους από κοινού συμφωνηθέντες  στόχους έχοντας υπόψη την προαγωγή της αγωγής του καταναλωτή, των καλών καταναλωτικών συνηθειών και της προστασίας του περιβάλλοντος.

    Η Φινλανδία ως συντονιστικό σχολείο, εργάστηκε πάνω στον σχεδιασμό των δραστηριοτήτων και τον παρουσίασε με power point στους εταίρους. Κάθε χώρα πραγματοποίησε  όσα σχεδιάστηκαν στις καθορισμένες ημερομηνίες. Όλοι οι εταίροι κράτησαν ημερολόγια και έκαναν CDs με τις δραστηριότητές τους. Τα  CDs παρουσιάστηκαν και διανεμήθηκαν στους εταίρους κατά τη συνάντηση στη  Φινλανδία τον Απρίλιο 2005. 

   Η Τουρκία έφτιαξε μια αφίσα ως τελικό προϊόν. Η Ελλάδα ετοίμασε δύο ερωτηματολόγια, το πρώτο συντάχθηκε από τους μαθητές και αφορά στις διατροφικές συνήθειες των εφήβων ενώ το δεύτερο συντάχθηκε σε συνεργασία με την ΕΚΠΟΙΖΩ και αφορά στην ενημέρωση των μαθητών  πάνω στα δικαιώματα των  καταναλωτών. 

   Και στις τέσσερις χώρες τα ερωτηματολόγια εφαρμόστηκαν σε δείγμα 100 μαθητών. Η Ελλάδα και η Φινλανδία  εργάστηκαν πάνω σε προτάσεις γραφικών παραστάσεων. Το φθινόπωρο του 2005 οι μαθητές θα επεξεργαστούν τα αποτελέσματα της έρευνας και θα ετοιμάσουν γραφήματα στο μάθημα της πληροφορικής τα οποία θα κοινοποιηθούν μέσω της γωνιάς του καταναλωτή.

   Στα πλαίσια της μελέτης του περιβάλλοντος, οι μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων έκαναν διάφορες εξορμήσεις όπως π.χ. σε περιοχή απόθεσης απορριμμάτων, σε περιοχή με μεγάλη διάβρωση, κέντρο καθαρισμού νερού, ή μελέτησαν τη σημασία των τοπικά παραγόμενων προϊόντων (μαστίχα Χίου). Οι παραπάνω δραστηριότητες  παρουσιάστηκαν σε συγκέντρωση μαθητών, καθηγητών γονέων καθώς και μελών της τοπικής κοινωνίας και προβλήθηκαν  μέσω της γωνιάς του καταναλωτή. 

    Ιταλοί και Τούρκοι μαθητές έκαναν προτάσεις για το εξώφυλλο του βιβλίου μαγειρικής. Η Φινλανδία ως συντονιστικό σχολείο υποσχέθηκε να στείλει φωτογραφίες των παραπάνω προτάσεων σε όλα τα σχολεία για να ψηφίσουν οι μαθητές την καλύτερη πρόταση. 

   Σ’ όλες τις χώρες επιλέχθηκαν οι παραδοσιακές συνταγές (για τον πρώτο χρόνο του σχεδίου), εκτελέστηκαν από τους μαθητές,  φωτογραφήθηκαν  τα διαφορετικά στάδια της προετοιμασίας  καθώς και το τελικό αποτέλεσμα, καταγράφηκαν σε CDs και παρουσιάστηκαν στους εταίρους κατά τις συναντήσεις της Αθήνας και του Kolari.Στις συναντήσεις αυτές παρασκευάστηκαν επίσης παραδοσιακά φαγητά των τεσσάρων χωρών τα οποία γεύτηκαν οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα καθώς και μαθητές και γονείς.

    H επικοινωνία ανάμεσα στα σχολεία υπήρξε ζωηρή:52 e-mails και 5  faxes  από το φθινόπωρο μέχρι τις  18 Δεκεμβρίου 2004, 91 e-mails και 1  fax μέχρι 12 Μαΐου 2005. Οι μαθητές άρχισαν να επικοινωνούν μεταξύ τους με e-mails και μηνύματα κινητών τηλεφώνων μετά τη συνάντηση στην Αθήνα, όπου δόθηκαν στους εταίρους διευθύνσεις μαθητών από τη Φιλανδία και την Τουρκία. Μετά τη συνάντηση της Φινλανδίας όπου 14 μαθητές, 9 από την Τουρκία και 5 από την Ιταλία φιλοξενήθηκαν σε οικογένειες, η επικοινωνία μεταξύ των παιδιών έγινε  περισσότερο ένθερμη.

  

    Αθήνα Νοέμβριος 2004

 

   Τρεις καθηγήτριες από τη Φινλανδία, δύο από την Ιταλία, τρεις από την Τουρκία και επτά από την Ελλάδα (η διευθύντρια και τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας) συναντήθηκαν  για το σχέδιο στην Αθήνα 22 – 26 Νοεμβρίου 2004.Η συντονίστρια του προγράμματος είχε στείλει εκ των προτέρων το πρόγραμμα εργασίας και ορισμένες ερωτήσεις έτσι ώστε η συνάντηση να είναι χρήσιμη και εποικοδομητική. Στην Αθήνα το συντονιστικό σχολείο παρουσίασε με power point το γενικό πλαίσιο των δραστηριοτήτων, πρόταση για τη γωνιά του καταναλωτή, το βιβλίο μαγειρικής, τις επισκέψεις, την αλληλογραφία των μαθητών με e-mail, τους διαγωνισμούς κ.α. Παρουσίασε τις δραστηριότητες των Φιλανδών μαθητών, καθώς και φωτογραφίες του φυσικού περιβάλλοντος της  Φινλανδίας. Στα πλαίσια της συνάντησης στην Αθήνα δόθηκε γεύμα στο σχολείο όπου όλοι γεύτηκαν εδέσματα από τις τέσσερις χώρες. Παράλληλα οι συμμετέχοντες καθηγητές επισκέφθηκαν το Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου. Συναντήθηκαν  με την πρόεδρο της ΕΚΠΟΙΖΩ και συζήτησαν μαζί  της για την αγωγή του καταναλωτή στο σχολείο και για τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να διαδοθούν τα αποτελέσματα της έρευνας.

   Οι φιλοξενούμενοι επισκέφθηκαν το Ναύπλιο και το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου και είχαν  την ευκαιρία να ξεναγηθούν στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, την Ακρόπολη και το αρχαιολογικό μουσείο.

 

 

    Kolari Απρίλιος 2005

 

   Στις  16 – 22 Απριλίου  2005, έγινε η δεύτερη συνάντηση για το σχέδιο στο Kolari  της Φινλανδίας. Συμμετείχαν 2  καθηγητές και 5 μαθητές από την Ιταλία, 3 καθηγήτριες και 9 μαθητές από την Τουρκία και 5 καθηγητές από την Ελλάδα (συμπεριλαμβανομένης και της διευθύντριας η οποία πραγματοποίησε επίσκεψη μελέτης ) 

   Τα κυριότερα θέματα της συνάντησης ήταν:

  • Αξιολόγηση της χρονιάς που πέρασε. Συζήτηση για το κατά πόσο λειτούργησαν η γωνιά του καταναλωτή, το βιβλίο συνταγών, τα 52 e-mails, η επικοινωνία των μαθητών, η αξιολόγηση κτλ.

  • Αναφορά για τις από κοινού δραστηριότητες.

  • Τα μελλοντικά σχέδια. Το ταξίδι στην Τουρκία και τα θέματα που θα συζητηθούν στην εκεί συνάντηση.

    Σ’ όλες τις συναντήσεις κρατήθηκαν πρακτικά.

   Στη Φινλανδία η συνάντηση άρχισε με πρωινή συγκέντρωση των φιλοξενούμενων, των μαθητών και καθηγητών του Kolari Comprehensive school και του ειδικού σχολείου του Kolari, την ομάδα αξιολόγησης,  τον διευθυντή και τον πρόεδρο της επιτροπής παιδείας και πολιτισμού. Οι εκπρόσωποι των συνεργαζόμενων σχολείων παρουσίασαν με power point τις δραστηριότητες που είχαν προγραμματιστεί και πραγματοποιήθηκαν κατά το τρέχον σχολικό έτος στα σχολεία τους.

   Οι φιλοξενούμενοι καθηγητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μαθήματα στο Kolari Comprehensive school και στο ειδικό σχολείο.

    Οι φιλοξενούμενοι επίσης επισκέφθηκαν  φάρμα ταράνδων και το χιονοδρομικό κέντρο του Yllas, πήραν επίσης μέρος σε χειμερινές αθλητικές δραστηριότητες οι οποίες διοργανώθηκαν από τους καθηγητές και μαθητές του σχολείου. 

    Αξιολόγηση της προόδου και της πραγματοποίησης του σχεδίου

    Στη Φινλανδία δημιουργήθηκαν 2 ομάδες αξιολόγησης; Μία μικρότερη μέσα στο σχολείο (από καθηγητές και μαθητές) και μία μεγαλύτερη με εκπροσώπους φορέων εκτός σχολείου(τη διοικητική διευθύντρια του σχολείου, έναν εκπρόσωπο του εξωδιδακτικού προσωπικού του σχολείου, έναν εκπρόσωπο του ινστιτούτου δασικών ερευνών, και τον πρόεδρο της επιτροπής παιδείας και πολιτισμού).

    Η μικρότερη είχε συναντήσεις όποτε αυτές ήταν αναγκαίες ενώ η μεγαλύτερη συναντήθηκε μία φορά το φθινόπωρο του 2004 και μία όταν έγινε η επίσκεψη των εταίρων στο Kolari.Η αξιολόγηση και ο προγραμματισμός γινόταν με συζήτηση. 

    Στην Ελλάδα η παιδαγωγική ομάδα του Comenius, αποτελούμενη από 7 καθηγητές,  εργάστηκε πάνω  στους από κοινού συμφωνηθέντες  στόχους σύμφωνα με τον προγραμματισμό που είχε γίνει. Η αξιολόγηση της προόδου και της εκτέλεσης του σχεδίου γινόταν σε διάφορα στάδια της διαδικασίας από την παιδαγωγική ομάδα και στη συνέχεια γινόταν διερεύνηση  του κατά πόσο οι μαθητές είχαν αποκτήσει γνώσεις και είχαν αλλάξει τη στάση  τους. Αυτό γινόταν μέσα από σύντομα ερωτηματολόγια που κατά περίπτωση δίδονταν στους μαθητές έτσι ώστε  να ελέγχεται αν κάθε φορά επιτυγχάνονται οι στόχοι.

    Στην Τουρκία: Ειδικός του Comenius από την  Εθνική Τουρκική Αρχή επισκέφθηκε το σχολείο το Μάρτιο 2005, βιντεοσκόπησε τις δραστηριότητες και ενημερώθηκε για την πρόοδο των εργασιών του σχεδίου. Η τουρκική ομάδα αξιολόγησης μαζί με τους καθηγητές που εργάζονταν για το σχέδιο πραγματοποιούσαν τακτές συναντήσεις, κρατούσαν πρακτικά και έκανα περαιτέρω προγραμματισμό. Η τουρκική ομάδα σχεδιάζει να συμπεριλάβει και εκπρόσωπο της εταιρείας προστασίας καταναλωτών του Ικονίου.

   Στην Ιταλία η  ομάδα αξιολόγησης συναντήθηκε μία φορά. Η δεύτερη θα γινόταν στο τέλος του σχολικού έτους με τη συμμετοχή όλου του προσωπικού του σχολείου, της διευθύντριας, των μαθητών που ταξίδεψαν στην Φινλανδία, δύο εκπροσώπων των γονέων και ενός εκπροσώπου του υπουργείου Παιδείας.

    Διάδοση των αποτελεσμάτων και των εμπειριών του σχεδίου

    Όλες οι χώρες ενημέρωσαν τους μαθητές, τους γονείς, τα γειτονικά σχολεία και τον κοινωνικό τους περίγυρο μέσα από συγκεντρώσεις, συζητήσεις, επιστολές, έντυπο υλικό και δημοσιεύσεις στον τοπικό τύπο, ιστοσελίδες (6ο Γυμνάσιο Νέας Σμύρνης), και (το τουρκικό σχολείο) μέσα από το τοπικό ραδιόφωνο και TV. H γωνιά του καταναλωτή αποτέλεσε ένα αποτελεσματικό μέσο προβολής και διάδοσης του σχεδίου. Οι ίδιοι οι μαθητές ενημέρωναν τους γονείς και τους συνομηλίκους τους.

     Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια του σχεδίου.

    Δυσκολία εξεύρεσης διαθέσιμου χρόνου, κυρίως εξωδιδακτικών ωρών, για την ενασχόληση με το σχέδιο. Τεχνικά προβλήματα με τη χρήση του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επικοινωνία των μαθητών κυρίως. Πολλή γραφειοκρατική εργασία για τους υπευθύνους του προγράμματος.

    Πώς σχεδιάζετε να συνεχιστεί η συνεργασία μετά τη λήξη του σχεδίου

  • Τα σχολεία θα προσπαθήσουν να συνεχίσουν τη συνεργασία τους πάνω σε διάφορα θέματα. Οι μαθητές  θα συνεχίσουν να επικοινωνούν μεταξύ τους.

  • Θα μπορούσαν επίσης να δημιουργήσουν μια κοινή εφημερίδα για το πολιτιστικό παράθυρο. 

  • Ετήσιες επισκέψεις καθώς και αδελφοποίηση των σχολείων θεωρούνται σημαντικά για την διατήρηση της συνεργασίας των σχολείων στο μέλλον.    

 

 

Home | Ανακοινώσεις | Θεατρική Ομάδα | Προγράμματα | Σχολείο | Photoindex | Περιεχόμενα